Grønne Stemmer – en portrætserie om film- og tv-arbejdere som gør en ekstra indsats for miljø, natur og klima på produktionerne.
Dato for aktivitet:
I løbet af efteråret vil vi udgive en række portrætter af personer i film- og tv-branchen som arbejder aktivt med den grønne omstilling. De forskellige portrætter skal gerne være med til at inspirere alle jer andre i branchen til at komme i gang, at tage endnu et skridt i en grønnere retning, at starte en givende og lærerig diskussion eller noget helt fjerde.

Den grønne omstilling, bæredygtighed, miljø- og klimavenlighed skal tænkes ind i alle brancher, og film- og tv-branchen er ingen undtagelse. Vi er altid mange mennesker til at producere indhold, det er ofte noget der bygges op fra ingenting til noget, der skal forestille noget eksisterende, mange mennesker skal transportere sig, have forplejning, skuespillere og medvirkende skal have kostumer på og der optages ofte på mange locations. Når optagelserne er færdige, skal det hele ryddes op igen og formentlig ikke bruges mere, derfor bliver meget smidt ud. Det er netop denne tankegang der skal ændres, vi skal tænke cirkulære processer ind i langt højere grad, helt fra starten.
Måske kan ugens grønne stemme inspirere dig til det, eller til andre grønne, bæredygtige,miljø- og klimavenlige tiltag.

DENNE UGES GRØNNE STEMME ER: MOGENS HAGEDORN

Biografi

Navn: Mogens Hagedorn

Funktion: Instruktør

Tid i branchen: 34 år

Seneste job/produktion: Smukkere, spillefilm, SF Studios

Hvad driver dig i forhold til at komme i gang med det grønne arbejde med filmproduktioner?

Det har været helt åbenlyst i mange år, at CO2-udledningen i den industrialiserede verden er absurd høj og vanvittig problematisk, men alligevel har det været meget småt med handling. Jeg mener, alle har et personligt ansvar for at gøre hvad de kan, for at der sker markante ændringer asap, og i en ledende funktion på en produktion kan jeg være med til at sænke udledningen.

 

Hvad har været det sværeste/den største barriere i forhold til det grønne arbejde med filmproduktioner?

Jeg bliver typisk målt og vejet i forhold til kvaliteten af den sidste produktion, jeg har arbejdet på, og der kan tit være et modsætningsforhold mellem, hvad der er grønnest, og hvad der er lækrest. Fx er de mest filmiske locations ofte langt væk og svært tilgængelige og dermed udledningstunge at filme på.

 

Hvad synes du der skal til, for at vi kommer tættere på mål med den grønne omstilling?

Jeg er stor tilhænger af en CO2-afgift, så udledningen helt automatisk bliver tænkt ind i alle valg på alle niveauer.

 

Hvad har du opnået med det grønne arbejde på en filmproduktion, som du er mest stolt af?

Hmm, den er lidt svær. Men at have lavet en Netflix-serie, som er blevet streamet i flere hundrede millioner timer world wide, hvor klimaforandringer spiller en rolle i historien, er nok det jeg er mest stolt over.

 

Hvad er dit bedste råd for at blive en grønnere film-/tv-arbejder?

At indse, at alle har et personligt ansvar, og at ethvert ton tæller. Den what aboutism, som mange forfalder til (hvad med Kina, hvad med de rige, hvad med alle dem der flyver i privatfly etc. etc.), er en letkøbt undskyldning for ikke at foretage sig en dyt. Derfor må vi alle gøre, hvad vi kan, og at gøre lidt er titusinde gange bedre end at gøre ingenting.

Mogens Hagedorn, Instruktør