Grønne Stemmer – en portrætserie om film- og tv-arbejdere som gør en ekstra indsats for miljø, natur og klima på produktionerne.
Dato for aktivitet:
I løbet af efteråret vil vi udgive en række portrætter af personer i film- og tv-branchen som arbejder aktivt med den grønne omstilling. De forskellige portrætter skal gerne være med til at inspirere alle jer andre i branchen til at komme i gang, at tage endnu et skridt i en grønnere retning, at starte en givende og lærerig diskussion eller noget helt fjerde.

Den grønne omstilling, bæredygtighed, miljø- og klimavenlighed skal tænkes ind i alle brancher, og film- og tv-branchen er ingen undtagelse. Vi er altid mange mennesker til at producere indhold, det er ofte noget der bygges op fra ingenting til noget, der skal forestille noget eksisterende, mange mennesker skal transportere sig, have forplejning, skuespillere og medvirkende skal have kostumer på og der optages ofte på mange locations. Når optagelserne er færdige, skal det hele ryddes op igen og formentlig ikke bruges mere, derfor bliver meget smidt ud. Det er netop denne tankegang der skal ændres, vi skal tænke cirkulære processer ind i langt højere grad, helt fra starten.
Måske kan ugens grønne stemme inspirere dig til det, eller til andre grønne, bæredygtige, miljø- og klimavenlige tiltag på din kommende film- eller tv-produktion.

DENNE UGES GRØNNE STEMME ER: NOAH LYNNERUP

Biografi

Navn: Noah Lynnerup

Funktion: Belysningsmester

Tid i branchen: 17 år

Seneste job/produktion: Reservatet for Uma Film

Hvad driver dig i forhold til at komme i gang med det grønne arbejde med filmproduktioner?

Primært at vi skal have en mere klimavenlig klode. Så ligesom det er noget, jeg tænker over i mit privatliv, så er det selvfølgelig også noget jeg ønsker, bliver en mere væsentlig del af vores branche.

Hvad har været det sværeste/den største barriere i forhold til det grønne arbejde med filmproduktioner?

I lysafdelingen er det hovedsageligt strøm, som er en stor klimasynder. Den kommer oftest fra en dieselgenerator, når vi er på location-optagelser. Jeg har i lang tid prøvet at implementere flere batteriløsninger, men det er svært på de store mere udstyrstunge projekter. Jeg har brugt flere af de største trailerbatterier til filmproduktion i udlandet og det virker fantastisk, men man skal have ret mange med, for at holde en hel dag kørende. Skal man kunne filme samme scene i mange timer og bruge store lamper, der kan hamle op med dagslyset, så er batterierne simpelthen ikke store nok endnu og de strømbesparende LED-lamper er ikke kraftige nok. Men det bliver de. Inden foret år eller to, tror jeg. Det glæder jeg mig til. Så kan vi både imødekomme fotografernes visioner og gøre det på en mindre klimabelastende måde.

Hvad synes du der skal til, for at vi kommer tættere på mål med den grønne omstilling?

At produktionsselskaberne virkelig prioriterer de grønne løsninger, selvom det som oftest, er en dyrere vej at gå. Det er selvfølgelig lettere sagt end gjort, når man sidder og vender hver en femkrone i budgettet. Men så må der komme nogle krav fra f.eks. instituttet om ting som rejser, mad, strøm, byg, etc.
At have nogle ekstra skraldespande til sortering, er et skridt i den rigtige retning. Men der skal tænkes større.
En stor fornøjelse ved at lave projekter for f.eks. giganter som Netflix, er at de har nogle store klimamål og hele verdenen forventer at de tænker grønt. Derfor føler jeg, at de presser på, for at vi tænker grønnere løsninger ind i vores projekter. Og hvis det koster mere end planlagt, er de villige til at betale mere for at nå de grønne mål. Det er sikkert mere af ”tvang” de gør det, end af Netflix’ gode hjerte. Men uanset hvad, så er de grønneste produktioner jeg har været på, produceret af Netflix.

Hvad har du opnået med det grønne arbejde på en filmproduktion, som du er mest stolt af?

Blandt andet på Reservatet (en tv-serie for Uma Film/Netflix), fik vi lavet strømudtag via kommunen og elselskaberne på stort set hver location. Det er en MEGET dyrere løsning end at tage en generator med, men har den fordel at strømmen er ret grøn (i hvert fald i Danmark). Igen var det kun muligt, fordi produktionsselskabet også ønskede at producere så grønt som muligt og de havde mulighed for at finde pengene i budgettet.

Hvad er dit bedste råd for at blive en grønnere film-/tv-arbejder?

Ikke altid bare at gøre som vi plejer. Jeg er vant til at gå mine idéer igennem for fejl, logistikoptimeringer og steder hvor jeg kan gøre det visuelle resultat endnu bedre. Men nu er jeg begyndt at gå mine ting igennem, for om der skulle være en lige så god, men grønnere løsning. Jeg er jo oplært på den konventionelle måde, så jeg skal huske at minde mig selv om det en gang i mellem.

Noah Lynnerup, Belysningsmester. Foto af Stine Harden.