Grønne Stemmer – en portrætserie om film- og tv-arbejdere som gør en ekstra indsats for miljø, natur og klima på produktionerne.
Dato for aktivitet:
I løbet af efteråret vil vi udgive en række portrætter af personer i film- og tv-branchen som arbejder aktivt med den grønne omstilling. De forskellige portrætter skal gerne være med til at inspirere alle jer andre i branchen til at komme i gang, at tage endnu et skridt i en grønnere retning, at starte en givende og lærerig diskussion eller noget helt fjerde.

Den grønne omstilling, bæredygtighed, miljø- og klimavenlighed skal tænkes ind i alle brancher, og film- og tv-branchen er ingen undtagelse. Vi er altid mange mennesker til at producere indhold, det er ofte noget der bygges op fra ingenting til noget, der skal forestille noget eksisterende, mange mennesker skal transportere sig, mange skal have forplejning, skuespillere og medvirkende skal have kostumer på og der optages ofte på mange locations. Når optagelserne er færdige, skal det hele ryddes op igen og formentlig ikke bruges mere, derfor bliver meget smidt ud. Det er netop denne tankegang der skal ændres, vi skal tænke cirkulære processer ind i langt højere grad, helt fra starten.
Måske kan ugens grønne stemme inspirere dig til det, eller til andre grønne, bæredygtige, miljø- og klimavenlige tiltag.

 

DENNE UGES GRØNNE STEMME ER: METTE RIO

Biografi

Navn: Mette Rio

Funktion: Production Designer

Tid i branchen: 38 år

Seneste job/produktion: SMUKKERE

Hvad driver dig i forhold til at komme i gang med det grønne arbejde med filmproduktioner?

Som miljøbevidst Production Designer er det min ambition at gøre en reel forskel i film- og tv-branchen ved at integrere bæredygtige praksisser i alt, hvad jeg gør. Jeg ser det som min pligt ikke blot at skabe visuelt interessante, uddybende, karakterskabende eller kommenterende sets, men også at sikre, at de produceres på en måde, der respekterer vores planet.

Mit mål er at være en rollemodel for andre i branchen ved at demonstrere, hvordan man kan opnå visuel og æstetisk succes uden at gå på kompromis med miljøet. Dette indebærer bevidste valg i alle faser af produktionen – fra genbrug af materialer og brug af miljøvenlige produkter til at minimere affald og reducere energiforbrug. 

Jeg ønsker at vise, at det er muligt at skabe bæredygtige sets. Ved at arbejde med miljøvenlige materialer, genanvende rekvisitter, og samarbejde med leverandører, der deler min grønne vision, stræber jeg efter at sætte en ny standard for, hvad det vil sige at være en Production Designer i en verden, hvor bæredygtighed er en nødvendighed.

Som rollemodel håber jeg at inspirere andre i branchen til at tænke mere over deres egen praksis og sammen skabe en fremtid, hvor kreativitet og bæredygtighed går hånd i hånd.

Hvad har, for dig, været det sværeste/den største barriere i forhold til det grønne arbejde med filmproduktioner?

Det sværeste for mig i forhold til det grønne arbejde med film- og tv-produktioner har været at finde balancen mellem mine kunstneriske ambitioner og mit bæredygtige ansvar. Som Production Designer stræber jeg altid efter at skabe visuelle oplevelser, der er både udfordrende og spændende, men det kan til tider være en udfordring at forene de kreative visioner med de begrænsninger, der kan følge med bæredygtige produktionsmetoder.

En stor barriere har været at skulle finde bæredygtige alternativer, der lever op til de høje æstetiske standarder, som produktioner ofte kræver. Miljøvenlige materialer eller genbrugte elementer er ikke altid let tilgængelige, og det kræver ofte ekstra tid, ressourcer, og kreativitet at sikre, at de passer ind i den kunstneriske vision. Der er også tidspres og budgetbegrænsninger, som kan gøre det svært at prioritere bæredygtige løsninger.

På trods af disse udfordringer ser jeg det som en vigtig del af mit arbejde at finde innovative måder at opretholde den visuelle kvalitet, mens jeg samtidig reducerer produktionens miljømæssige aftryk. Det kræver en vedvarende indsats og vilje at tænke anderledes, men det er en udfordring, jeg er fast besluttet på at overkomme, fordi jeg tror på, at det er muligt at forene kunstnerisk ambition med bæredygtighed.

Hvad synes du der skal til, for at vi kommer tættere på mål med den grønne omstilling?

For at vi kan komme tættere på målet med den grønne omstilling, bør produktionsledelsen/-selskabet prioritere og insistere på, at der afsættes mere tid til at planlægge og implementere bæredygtige løsninger. Dette vil give mulighed for at træffe bedre valg, der reducerer miljøpåvirkningen uden at gå på kompromis med produktionens kvalitet.

Hvad har du opnået med det grønne arbejde på en filmproduktion, som du er mest stolt af?

Jeg er mest stolt af at have formået at nudge hele regiafdelingen til at integrere bæredygtige valg som en aktiv og naturlig del af vores arbejdsproces. Ved at gøre grønne løsninger til et selvfølgeligt valg, har vi skabt en kultur, hvor miljøvenlige beslutninger ikke blot accepteres, men også værdsættes og prioriteres. Det har betydet, at bæredygtighed er blevet en integreret del af vores daglige rutiner, hvilket i sidste ende har bidraget til en mere miljøbevidst produktion uden at gå på kompromis med den kreative kvalitet.

Hvad er dit bedste råd for at blive en grønnere film-/tv-arbejder?

Jeg oplever, at vi skal forholde os til bæredygtig produktion som en “new normal” - vores etiske råderum ændres hele tiden; på samme måde som at vi aldrig ville kunne forsvare at producere Sidste Tango I Paris eller Lolita nu, af indlysende grunde, kan vi heller ikke vælge andet end at producere grønt nu, med de kunstneriske eller produktionelle begrænsninger det måtte medføre. 

Tiderne ændrer sig - heldigvis.