Grønne Stemmer – en portrætserie om film- og tv-arbejdere som gør en ekstra indsats for miljø, natur og klima på produktionerne.
Dato for aktivitet:
I løbet af efteråret vil vi udgive en række portrætter af personer i film- og tv-branchen som arbejder aktivt med den grønne omstilling. De forskellige portrætter skal gerne være med til at inspirere alle jer andre i branchen til at komme i gang, at tage endnu et skridt i en grønnere retning, at starte en givende og lærerig diskussion eller noget helt fjerde.

Den grønne omstilling, bæredygtighed, miljø- og klimavenlighed skal tænkes ind i alle brancher, og film- og tv-branchen er ingen undtagelse. Vi er altid mange mennesker til at producere indhold, det er ofte noget der bygges op fra ingenting til noget, der skal forestille noget eksisterende, mange mennesker skal transportere sig, mange skal have forplejning, skuespillere og medvirkende skal have kostumer på og der optages ofte på mange locations. Når optagelserne er færdige, skal det hele ryddes op igen og formentlig ikke bruges mere, derfor bliver meget smidt ud. Det er netop denne tankegang der skal ændres, vi skal tænke cirkulære processer ind i langt højere grad, helt fra starten.
Måske kan ugens grønne stemme inspirere dig til det, eller til andre grønne, bæredygtige, miljø- og klimavenlige tiltag.

 

DENNE UGES GRØNNE STEMME ER: SOPHIE ELINA HAHN

Biografi

Navn: Sophie Elina Hahn

Funktion: Junior Producer

Tid i branchen: ca. 5 år

Seneste job/produktion: Adomeit Film, spillefilmene ”Min Evige Sommer” og ”The Last Paradise on Earth”

Hvad driver dig i forhold til at komme i gang med det grønne arbejde med filmproduktioner?

Den grønne omstilling har været en personlig mission for mig de sidste 12-13 år, hvor jeg har omlagt min hverdag for at leve mere bæredygtigt. Siden jeg kom ind i filmbranchen, har jeg forsøgt at implementere grønne tiltag på de produktioner, som jeg har arbejdet på. Det er først og fremmest mine personlige værdier, der driver mig til det grønne arbejde.

Jeg er overbevist om, at hvis man vil være en del af større forandringer, må man starte med sig selv og det er hvad jeg har gjort. Det varmer mit hjerte, at se den voksende interesse for grønne film- og tv-produktioner og jeg håber det fortsætter i den retning.

Hvad har, for dig, været det sværeste/den største barriere i forhold til det grønne arbejde med filmproduktioner?

En klassisk udfordring i pre-produktionen er mangel på tid. Hvis filmproduktionen skal gøres så grøn som mulig, kræver det en ekstra indsats fra alle afdelinger, hvor der, eksempelvis gennem møder, bliver aftalt hvilke forandringer der skal ske. Min oplevelse er, at den grønne omstilling ofte bliver nedprioriteret, hvis der er tidsmangel.

Hvad synes du der skal til, for at vi kommer tættere på mål med den grønne omstilling?

Generelt er arrangementer med vidensdeling en fantastisk ting, da rigtig mange ønsker at lave en grøn omstilling men mangler viden og ressourcer til at gøre det. Her gør BFTP et virkeligt godt stykke arbejde og jeg håber branchen fortsat vil bakke op omkring det.

Derudover er jeg sikker på, at det også vil hjælpe at kræve bæredygtighedsplaner og CO2-regnskaber fra producenterne når de skal indlevere produktionsansøgninger til DFI. Da selskaberne på den måde vil være nødsagede til at opsøge information, hvis de ikke allerede har den.

Hvad har du opnået med det grønne arbejde på en filmproduktion, som du er mest stolt af?

Jeg er særligt stolt af at have hjulpet to spillefilm til et GREEN FILM certifikat i 2023. To meget forskellige produktioner, men mange af de grønne tiltag er egentlig ens. Den ene film ”The Last Paradise on Earth” er optaget på den færøske ø Suðuroy, hvilket i sig selv er grønnere end at filme i en storby, bl.a. fordi deres lokale elnet er næsten 100% bæredygtigt, med strøm fra vedvarende energi. En stor del af holdet var lokale fra Færøerne, alle boede i nærliggende huse og de fleste locations var i gåafstand. Derudover blev der hovedsageligt brugt real- og LED-lys og genbrug af både byggematerialer og kostumer. Den anden produktion ”Min Evige Sommer” blev filmet på Langeland i Danmark, på samme måde koblede vi os på det lokale elnet, boede lokalt, arbejdede med mange lokale filmfolk og brugte store mængder real- og LED-lys, samt genbrug og låneaftaler. Derudover benyttede vi os også flittigt af samkørsel, hvis nogen skulle til og fra København.

Begge film er gode eksempler på, hvordan det ikke behøver at være dyrere at tage grønne valg. Tværtimod sparede vi en del penge på de valg der blev taget.

Hvad er dit bedste råd for at blive en grønnere film-/tv-arbejder?

Hvis du har nogle gode idéer til grønne tiltag, men er i tvivl om hvordan de kan implementeres, vil det være en rigtig god idé at tale med produktionens green manager. Hvis I ikke har sådan en, kan det være en fordel at sparre med line produceren eller produktionslederen. Hvis du fremhæver eventuelle besparelser som dine idéer kan give produktionen, er jeg sikker dine forslag vil blive taget rigtig godt imod 😊

Sophie Elina Hahn, Junior Producer