Deltagere, der dyrker upcycling og genbrug, dommere, der fremhæver de klimavenlige valg og et produktionshold, der bliver stadig mere bevidst om at minimere ressourcespild.
Programmet ‘Sommerdrømme’ på TV2, hvor fire makkerpar med håndværkersnilde skal skabe deres drømme sommerhus, har fået et bæredygtigt tvist, og seerne får nu en dosis grøn inspiration.
Det stigende fokus på bæredygtighed er båret frem af både produktionshold og deltagere, fortæller producent hos Strong Productions, der står bag Sommerdrømme, Josephine Mathisen.
- Det er noget, både vi og deltagerne bliver stadig mere optaget af. Programmet skal jo i forvejen inspirere, så hvorfor ikke inspirere til at blive mere miljø- og klimabevidste? Vi skal tænke programmet ind i tidsånden, siger Josephine Mathisen.
Deltagerne på Sommerdrømme, som er mennesker med kreativ sans og hænderne skruet rigtigt på, bruger byggematerialer og maling for at konkurrere om at vinde et sommerhus. Førhen dikterede konkurrencens regler, at de ikke måtte genbruge eksempelvis malingrester fra ét rum til et andet. Det er lavet om.
- Tidligere kunne en hel bøtte maling blive konfiskeret, hvis den var til overs, og så skulle der købes nyt til næste rum. Det gav jo ingen mening, og vi kunne ikke bære at se på, at god brugbar maling bare røg ud. Så nu må de gerne genbruge og kan samtidig vise, hvordan man på en kreativ måde kan bruge materialerne op og få meget ud af dem, siger Josephine Mathisen.
Flere af deltagerne på Sommerdrømme er optaget af upcycling, genbrug og optimal udnyttelse af ressourcer. Dommerne kommenterer undervejs parrenes evne til at skabe indbydende rum, og her beder produktionsholdet dem nu specifikt om at sætte ord på tiltag, der er særligt bæredygtige.
- Vi havde et par - far og datter - som var meget inspireret af asiatisk kultur og lavede meget i bambus. Det er et bæredygtigt materiale, og det bad vi dommeren italesætte i programmet. På den måde kommer der en lille fin note til seerne. Det er ikke belærende, men bliver integreret naturligt i fortællingen, når dommeren alligevel skal sætte ord på, siger Josephine Mathisen.
Også mange af byggematerialerne er hentet fra genbrug, hvor parrene nu får lov at stå på hovedet i containeren og se, hvad de kan finde af gode sager til den køjeseng eller hems, de skal lave.
- Det er sjovt, og så skaber det inspiration og kreativitet. Mange par er virkelig dygtige til at upcycle. Så køber de en gammel kommode, som de laver om, eller henter materialer fra naturen, som de laver bøjlestænger af, og de viser jo hele tiden seerne, hvordan de gør. På den måde kan noget måske forplante sig.
Josephine Mathisen har været med på alle fire sæsoner af Sommerdrømme og kan mærke, at der er kommet en anden bevidsthed bare på den tid.
- Da jeg startede, var der måske et enkelt ungt par, som var ‘do-it-yourself typer’ og gik op i at finde ting og materialer fra genbrug. Nu er det bare sådan det er. Det er ikke længere forbeholdt de få, og særligt yngre par er rigtig dygtige til det, siger hun.
Bæredygtig tænkning spirer frem fra både deltagerne og produktionsholdet bag Sommerdrømme. Det er dermed ikke kun på skærmen, der er sket forandringer.
- Fra produktionen side ville vi gerne være mere grønne, siger Josephine Mathisen og hiver sin to-go-kop frem.
- Vi gik i genbrug og købte en masse kopper og tallerkener, så vi bruger ikke engangsservice længere, og så har vi hyret en kok, der sørger for at minimere madspild og lave mere vegetarisk mad til os.
Produktionsholdet prøver også så vidt muligt at vælge en grøn transportform til og fra lokationerne og bruge samkørsel. Og når budgetterne lægges, er bæredygtighed blevet en naturlig del af samtalen.
- Vi taler meget om klimadagsordenen og deler viden med de andre produktionshold her i huset. Jeg synes, det er blevet en del af vores adfærd at handle bæredygtigt. Hvor vi måske tidligere bandede over at gå langt efter en skraldespand, er det nu bare noget vi gør, fordi vi selvfølgelig affaldssorterer, siger Josephine Mathisen.
Bevidstheden om de grønne signaler man sender på skærmen vil kun vokse sig stærkere, mener hun.
- Jeg tror, vi automatisk kommer til at tænke bæredygtighed ind. I hvert fald når det er byggeprogrammer, hvor det er så oplagt. Livsstilsprogrammer kan i det hele taget noget særligt i forhold til at skabe opmærksomhed omkring det her, siger Josephine Mathisen.
Klimadagsordenen afspejler sig i den måde, programmerne skrues sammen på og vil gøre det i stigende grad, siger hun.
- Det er jo et bevidst valg, at vi siger: ‘nu skal vi med helt ned containeren,’ når et par skal bygge en seng af genbrugstræ. Vi sørger for at få italesat de klimavenlige valg i de historier, der i forvejen skal fortælles, og får forhåbentlig også plantet noget hos seerne. Og Sommerdrømme er jo et program, der rammer rigtig bredt, ikke kun nichesegmentet.
● Producerer til blandt andet TV2, Viaplay og Discovery.
● Strong Productions skriver: “Vores indhold skal ikke kun fange dig i øjeblikket, men give stof til eftertanke og inspirere til handling.” Det forsøger man blandt andet at efterleve i byggeprogrammet ‘Sommerdrømme’
● Her arbejder man stadig mere bevidst med at flette bæredygtighed ind i programmets indhold og formidle tips, tricks og inspiration til, hvordan man passer bedst på ressourcerne.